De twee stage week - Reisverslag uit Ap Lei Pai, Hong Kong van Chamyra Bolhaar - WaarBenJij.nu De twee stage week - Reisverslag uit Ap Lei Pai, Hong Kong van Chamyra Bolhaar - WaarBenJij.nu

De twee stage week

Blijf op de hoogte en volg Chamyra

29 September 2017 | Hong Kong, Ap Lei Pai

Hallo lieve mensen allemaal in Nederland,
Ga er lekker voor zitten want dit kan even duren

Maandag:
Na het weekend goed te zijn uitgerust waren we er weer helemaal klaar voor.
We begonnen met ons dagelijkse check bij de koala. Op dat moment was hij nog aan het eten dus hadden wij tijd om zn infuuszak te vervangen. Hij werd na een lange tijd weer even naar de groep gebracht waar de bezoekers normaal komen. Om hem ook weer even te laten wennen aan de andere koala's. Dit was voor het park open ging, ik denk dat hij weer achter de schermen gaat wanneer het park open gaat voor de bezoekers.
Daarna de berg weer op naar het vet centre, waar de bijna de hele dag zijn.
Spullen pakken voor een endoscoop voor een dolfijn. De dolfijn werd uit het water gehaald, kreeg een roesje om rustig te worden en via de bek zijn ze met een camera naar binnen gegaan om via een klein handje wat samples te nemen van de maag. Wij hielden de tijd bij en namen notities van de handelingen. Erg tof om te zien allemaal.
Daarna alles weer opruimen en schoonmaken.
Verder was het rustig bij de dierenartsen dus namen wij een kijkje in het lab. We kregen erg veel uitleg van een vrouw over wat ze allemaal met het bloed doen. Het was erg moeilijk om allemaal te begrijpen maar het kijken onder de microscoop was erg interessant.
Daarna alles klaar gezet voor dinsdag.

Ons laatste klussen was een apart klusje. Ze hadden de schedels bewaard van de twee overleden marmoset aapjes. Deze werden een uur gekookt en wij moesten daarna met een pincet en mesje alles eraf halen zodat alleen de schedel overbleef. In het begin even wennen maar als je eenmaal bezig bent gaat het wel. Ze doen dit omdat 1 aapje kaak problemen had en zo willen ze van de week gaan kijken waar dat aan lag.

Eenmaal weer thuis was het tijd voor koken... Pannenkoeken dit keer. Ook dit was geen groot succes. Echt alles is hier voor ons anders qua structuur, smaak en bereiding. Ik doe elke dag mijn best om wat lekkers te maken maar ga onderhand al twijfelen aan mijn kook kunsten ;)

Dinsdag:
Vandaag waren er drie dierenartsen aanwezig. Renske is met een andere dierenarts meegegaan als ik. Zij ging naar de grote vissen, daar ga ik waarschijnlijk woensdag heen.
Ik bleef op het vet centre . We begonnen bij een dolfijn, met een endoscoop gingen we via de bek de slokdarm en maag bekijken.
Daarna hebben we bij 5 dolfijnen en echo gemaakt om te kijken of er activiteit is bij de eierstokken. Helaas was er geen dolfijn die klaar is voor een dekking. Ik vond het lastig om de echo goed te kunnen zien, de dierenarts heeft wel veel uitgelegd wat zichtbaar was maar voor mij leek alles op elkaar.
Tussen door een beetje rondlopen en meekijken met wat kleine dingen en opruimen.
In het kantoor boven staan ook verschillende dieren, waaronder een mooie zwarte slang. Deze had een verdikking aan het einde van de staart. We hebben er röntgen foto's van gemaakt en de dierenarts heeft het naar buiten proberen te drukken via de cloaca. Het was allemaal erg onduidelijk wat hier aan de hand was. Er bleek wat voor de uitgang te zitten waardoor de ontlasting niet naar buiten kon. Naar meerdere pogingen besloot hij de slang even in een warm badje te doen om te kijken of dat hielp. Ondertussen waren wij nog naar de koala voor een nieuw infuus en hebben we lunch gehaald.
Na de pauze was er geen verbetering bij de slang dus heeft hij haar geopereerd. Het was erg interessant om een keer een slang op de operatie tafel te zien. Eerst leegde hij de darmen waar alle ontlasting in zat, daarna merkte hij op dat er een ei dwars zat. Deze is met succes verwijderd en de slang heeft de operatie goed doorstaan.
Verder was het rustig en hebben we schoongemaakt, opgeruimd en alles klaar gemaakt voor woensdag.

Woensdag:
Vandaag was het een beetje rommelig vond ik.
Ik zou eerst mee gaan naar de vissen maar er werd gevraagd of Renske mee wou omdat ze al wist wat er gebeuren moest. Er was een andere vrouw mee, geloof ook een dierenarts, die een paar uur mee keek.
Ik ben met de andere twee dierenartsen naar een dolfijn gegaan. Ze at niet goed meer en doormiddel van röntgen foto's bleek dat er twee tanden waren ontstoken. Deze zijn beide verwijderd. Tijdens de ingreep hield ik de papieren bij. Ik moet dan opschrijven wat er allemaal gebeurd met het tijdstip erbij. Zo schrijf ik op welke medicatie ze kreeg en hoeveel, hoelaat ze uit het water is gehaald en de bijzonderheden. Dit formulier word bij elke ingreep en operatie bij gehouden. Alles heel in totaal 70 minuten geduurd.
Het was erg interessant om te zien hoe alles gaat.
Eenmaal weer terug in het vet centre hebben we wat kleine dingen gedaan zoals opruimen, schoonmaken en papier werk.
Daarna nog een autopsie gezien van een grote mooie tropische vis van bijna 9 kilo. Deze was gister overleden. Omdat de vis al een paar uur dood was stonk dit echt verschrikkelijk!! De vis bleek iets van een infectie te hebben gehad en daardoor ook niet meer at. Dit is helaas zijn dood geworden.
De ochtend was zo om en het was weer tijd voor lunch.
De dierenartsen hadden het daarna druk met verschillende besprekingen en demonstraties. Wij hebben samen met een andere assistente twee grote backpack tassen ingericht die worden meegenomen naar verschillende behandelingen bij de dieren verder op in het park. Soort luxe ehbo tas.
Daarna zijn we nog even bij de koala geweest en heb ik het infuus verwisseld. Toen was het alweer tijd op naar huis te gaan.
Gegeten bij de mac, gedoucht en daarna lekker op de bank tv kijken.

Donderdag:
Vanmorgen werd ik na de bespreking afgezet bij het grote aquarium waar de haaien zijn. Renske ging mee naar het vet centre om daar naar de dolfijnen te gaan en een vogel te behandelen.
Bij de haaien moest er 1 haai gecontroleerd worden of ze drachtig is. Er gingen 5 duikers het water in om de haai eerst te verdoven, later werd ze in een takelzeil gedaan zodat de dierenarts er goed bij kon. Via de echo konden we zien dat er twee eitjes waren maar nog niet duidelijk of er een embryo in zat. Maar dit was goed nieuws. Het was erg leuk om dit mee te maken. Twee uur later waren we weer terug op het vet centre. Daar waren ze bezig met de vogel dus kon ik daar ook nog een beetje van mee kijken.
Later hebben we de baardagaam gevoerd en een autopsie op een vis gezien.
Toen het lunch tijd was hadden ze besloten buiten de deur te gaan eten. Wij hadden voor het eerst geen brood mee dus zijn we mee gegaan. We hebben dus eindelijk eens bij een lokaal restaurant gegeten. We hadden een rijst gerecht met biefstuk. Het was wel lekker, maar ook nog niet erg spannend.
Toen we weer terug kwamen hebben we een beetje wat kleine klusjes gedaan. Later op de middag zijn we bij de zeehonden geweest , 1 moest even gecontroleerd worden maar alles was gelukkig goed.
Daarna weer even bij de koala geweest en toen was het alweer kwart voor 6, dus tijd om naar huis te gaan.

Vrijdag:
Poeh, de vermoeidheid blijft. Het was even door bikkelen vandaag. De hele dag wel zitten aftellen...
Renske begon de dag bij de koala, ik ging mee naar het vet centre en had geen idee wat ik zou gaan doen. Iets met een salamander... Toen we aankwamen op het vet centre hebben we verschillende spullen klaar gemaakt en in de auto gestapt. Ik vroeg aan de dierenarts: "wat gaan we eigenlijk doen?"
"We gaan eerst naar de rode panda."
Waaaat?!! Ik als een kind zo blij, dit vind ik altijd een van de leukste dieren in een dierentuin ( op de ringstaart maki's na natuurlijk ). We gingen er heen voor controle en vaccinatie. Het was zo gaaf ze zien hoe goed deze dieren getraind zijn. Ze leren elke dag hoe ze moeten gaan liggen en zo kan de dierenarts er goed bij. Ik was echt verliefd...
Daarna gingen we naar een zeehond. Een mannetje die word verplaatst naar Australië. Deze moest oefenen om geprikt te worden. Ook super knap hoe deze beesten dat doen.
Daarna door naar een mega watersalamander. Hier werd een echo gemaakt en ook een controle met röntgen foto's. Toen kwam Renske er ook weer gezellig bij.
Daarna konden we terug naar de zeehonden voor een bloedafname.
De dierenartsen hadden een bespreking dus hadden wij lunch met een assistente. Gezellig geklets en kalm aan gedaan.
Het laatste uur dat we wat gedaan hadden hebben we spuitjes klaar gemaakt voor verschillende dieren, ontwormingsmiddelen waren dit.
Het was weer een leuke en leerzame dag maar wel erg blij dat het weer weekend is om weer even bij te komen van alle avonturen deze week.
Vanavond hebben we ook nog een Skype gesprek met onze nieuwe coach. Even kletsen over hoe het allemaal gaat. Daarna lekker tv kijken en een spelletje doen en morgen: uitslapen!!! Want het is weer weeeeeekend!! :)

• 29 September 2017 - 14:58

Wilma :

Pff... wat een verhaal weer.. haha nee echt super gaaf allemaal.
    Het gaat straks weer terug in nl en weer naar
    school vast saai worden....

• 30 September 2017 - 15:12

Anja:

Oei, oei, ik liep achter met lezen .... Wat gaat de tijd snel en wat doen jullie veel! Het lijkt me zo dat jullie daar een goede stageplek hebben .... en er goed met de dieren omgegaan wordt. Goed weekend en lekker eten hoor! ;-))