De stage is begonnen - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Chamyra Bolhaar - WaarBenJij.nu De stage is begonnen - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Chamyra Bolhaar - WaarBenJij.nu

De stage is begonnen

Blijf op de hoogte en volg Chamyra

20 September 2017 | Hong Kong, Hong Kong

Hallo maar weer!

Het is ondertussen alweer woensdag avond hier en dus wel weer tijd voor een update...

Maandag was onze eerste stage dag bij Ocean park. Het begon al zwaar door weer een lange spijkerbroek aan te moeten en dichte schoenen, heel fijn met 30+ en benauwde lucht. Toen we daar kwamen kregen we een visitor's pas en moesten we ons melden in de kantine. We waren natuurlijk veel te vroeg. Na een tijdje kwam er een vrouw bij ons om ons mee te nemen naar hun vaste tafel waar elke ochtend om 8 uur de dag en patiënten besproken worden. Tussen door druppelde de rest ook langzaam binnen.
Van de bespreking begrepen we natuurlijk niks ookal word het wel in het engels gedaan. Daarna met de auto ( het park is mega groot dus doen we veel met de auto) naar het aquarium gegaan. Daar was een rog die oog problemen had en deze moest gecheckt worden, gelukkig was hij weer beter. Daarna nog even een bezoekje bij de koala en door naar locatie waar de dierenartsen en assistentes zitten. Hier zijn ook de verblijven van de dolfijnen. Super gaaf om die beesten een keer van zo dicht bij te zien. De verzorgers waren bezig met de dagelijkse controle, dan blijft de dolfijn netjes liggen zodat ze hem/haar goed kunnen controleren en met een visje als beloning. De dierenarts deed een paar echo's bij sommige dolfijnen en er werd bloed afgenomen vanuit de staart.
Daarna kwam er een marmoset (klein aapje) binnen. Ze was ziek en at niet meer. We hebben röntgen foto's gemaakt en injecties gegeven. Op de röntgen was goed te zien dat het vloeistof niet vanuit de maag naar de darmen gingen. Veel met haar bezig geweest en maar hopen dat ze beter zou worden... Verder hebben we maandag niet veel gedaan en was het verder een saaie dag...

Dinsdag was al een stuk drukker. We gingen bij de koala langs die dus al 4 maand ziek bleek te zijn. Deze zit achter de schermen in een eigen hok met takken. Het infuus moest vervangen worden die met verband in zijn pootje zat. Verder nog met dierenarts rond gereden en later weer gekeken bij het aapje "phoebe". Ze was nog zichtbaar ziek en dus weer röntgen foto's gemaakt, helaas was de uitslag het zelfde.
Later op de middag is geopereerd om te kijken wat het op hield. We zijn er een uur mee bezig geweest maar helaas kon de dierenarts niks vinden om haar te helpen. Tijdens de operatie kwam er ook een andere marmoset binnen die voor controle kwam omdat hij zich ook niet goed voelde en controle van het gebit.(er zijn twee dierenarts aanwezig, Sarah en Paolo) Hier is Renske bij geweest en heb ik niks van gezien omdat ik bij de operatie van Phoebe was. Phoebe is gister met infuus mee naar huis gegaan met de dierenarts voor extra zorg.
Het was een lange maar leuke dag. We waren 8uur weer thuis en waren best moe, en dan moet er nog gekookt worden...

Vandaag zijn Renske en ik samen met de Sarah en een paraveterinair mee geweest naar de roofvogels die geënt moesten worden en bloed afname. Er zaten ook twee uilen bij dus ik was weer helemaal happy.
Daarna controle bij de koala ( het gaat langzaam aan de goede kant op gelukkig maar of hij ooit helemaal beter gaat worden weten ze niet). Daarna een uur controle bij het aquarium, verschillende vissen waren ziek, een aal die niet wou eten en dwangvoer kreeg en een vis die opgehaald moest worden die geeuthaniseerd moest worden, wat we later op de dag op onze locatie deden.
Toen we terug kwam was Phoebe helaas overleden. De dierenarts wou haar nog een keer opereren en was in zijn handen overleden. Ze is 10 jaar oud geworden wat al oud is voor een marmoset.
Op haar werd later autopsie verricht. Heel erg interessant om te zien, alles werd uitgelegd.
Daarna de euthanasie van de vis, en ook daarop werd autopsie gedaan. Erg apart, toen alle organen van de vis eruit werd gehaald, lag het hart los op de plank, maar bleef nog kloppen. Schijnt dat dat normaal is bij een vis maar voor ons was dat al een beleving om te zien. De vis was al 10 minuten overleden en het hart heeft zolang de autopsie heeft geduurd kloppend op de plank gelegen.

Al met al, we vermaken ons erg goed. Veel verschillende dingen die gebeuren met goede en duidelijk begeleiding. Ookal is het engels nog wel eens lastig als het om vaktermen gaat.

Nu heerlijk met een glas wijn op de bank en straks optijd naar bed. Het slapen wil nog niet zo...

Ik heb verschillende foto's gemaakt van zowel gezonde dieren als zieke dieren die geopereerd worden. Ik mag deze foto's niet op het internet zetten en alleen dus voor eigen doeleinde gebruiken... Dus kan op moment helaas niks laten zien.

Groetjes!
Chamyra

• 21 September 2017 - 08:15

Stephanie Bouwmeester:

Bijzonder om mee te maken allemaal!